Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Az éter helyett a net: Avagy a világháló jelentősége az amerikai elnökválasztási kampányban.

Farkas Réka bejegyzése:

A múlt csütörtökön megrendezésre került elnökjelölti tévévita két okból is médiatörténelmi mérföldkőnek tekinthető az amerikai elnökválasztások történetében. Egyrészről először közvetítette ezt az eseményt élőben valamely közösségi háló (Twitter), másrészről a jelöltek összecsapása rekordszámú hozzászólást (tweets) generált az on-line nézők részéről. Ez is jól mutatja, hogy az internet szerepe fokozatosan felértékelődik a politikai kommunikáció területén, miközben a hagyományos médiumok (televízió, rádió, nyomtatott sajtó) jelentősége visszaszorulóban van.

A mai tipikus internet felhasználó már leginkább a web 2.0 szolgáltatásokat (például Facebook vagy YouTube) veszi igénybe, ahol a hangsúly az interaktivitáson van, vagyis azon, hogy a szolgáltató maga csupán a keretet biztosítja a tagok közötti véleménycserére, illetve a különböző tartalmak megosztására. Manapság a társadalmi élet szinte elengedhetetlen része a közösségi hálók használata különösen a fiatalok körében, amelyek a mobilinternet elterjedésével, immáron bárhol és bárki számára elérhetőek. Az amerikai kampánymenedzserek ezt felismerve, különös hangsúlyt fektetnek a választók interneten keresztül történő megszólítására, amely nem csupán kommunikációs, hanem adatgyűjtési szempontból is páratlan segítséget nyújt a támogatók feltérképezésében.

Netes elnökválasztási kampány a tengerentúlon.

Világviszonylatban Barack Obama volt az első, aki igazán hatékonyan volt képes az internetet választási kampánya szolgálatába állítani. Ez olyannyira így van, hogy a web nélkül valószínűleg még pártja elnökjelöltségét sem lett volna képes 2008-ban megszerezni. 1960-ban John F. Kennedy lett az akkor újnak számító médium, a televíziós kampány úttörője. 48 évvel később, a demokrata párt egy másik elnökjelöltje, Barack Obama, valósított meg hasonlót az internet segítségével.

A világháló véleményformáló erejét mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy Obama 2012-ben már többet költ internetes kampányára, mint televíziós, rádiós és telemarketinges reklámokra összesen. Stratégiájának helyességéről tanúskodik, hogy a hivatalban lévő elnök újraválasztási kampányköltségvetése legnagyobb része jellemzően az internetes adományokból tevődik össze.

Az amerikai elnökjelöltek immáron a legmodernebb online marketing eszközökkel kísérlik meg potenciális választóikat elérni, ugyanúgy, ahogy a kereskedelmi cégek próbálják megnyerni a fogyasztókat. Négy évvel ezelőtt a tipikus online kampány főleg abból állt, hogy a különböző választói csoportokat, az általuk leginkább látogatott honlapon elhelyezett hirdetéssekkel (banner) bombázták. Mára, az online marketing fejlődésének eredményeképpen, az internetes kampánytechnikák kifinomultabbakká váltak. Bárki, aki például felkeresi valamelyik jelölt weboldalát, egy program (cookie) segítségével megjelölésre kerül, és internetes reklámcégek követik az illető további netes barangolásait, miközben hirdetéseket helyeznek el a felhasználó által látogatott egyéb oldalakon. A világhálón felkeresett oldalak nyomon követése lehetővé teszi az egyes emberek érdeklődési körének, és ismerőseinek feltérképezését az általuk online kitöltött kérdőívekből nyert információkkal együtt nagyban megkönnyíti támogatásuk elnyerését.

Mára már a kampányszervezés is egyre növekvő mértékben az internet segítségével történik, ezen belül is kifejezetten az erre a célra alapított közösségi hálókon keresztül. A republikánus elnökjelölt, Mitt Romney, még 2011 októberében indította el a MyMitt-et, Obama elnök pedig idén májusban a Dashboardot. Ezek nagyban megkönnyítik a kampányban résztvevők kapcsolattartását, és az önkéntesek koordinációját. A saját közösségi háló mellett, most már mindkét elnökjelölt saját IPhone alkalmazással bír, amelyik az amerikai Apple felhasználók népes táborát hivatott megcélozni, segítséget nyújtva nekik a választói regisztrációban, illetve önkéntesnek való jelentkezésben.

Nem elhanyagolandó egy másik népszerű webkettő szolgáltatás, a YouTube videó megosztó oldal szerepe sem, hiszen például Obama elnök személyes fiókja mintegy 200 milliós nézettséggel büszkélkedhet. A politikai jelöltek számára ez a portál is ideális a széles néprétegeket célzó üzeneteik közzé tételére, amelyek aztán a felhasználók által történő további megosztások révén terjednek tovább a világhálón.

Az internet jelentősége a hazai politikai kommunikációban.

Magyarországon az internet elterjedtsége jócskán elmarad az Egyesült Államokétól, így szerepe kevésbé hangsúlyos a hazai politikai kommunikáció területén, mint a tengerentúlon. A világháló politikai úttörője Gyurcsány Ferenc volt, aki 2006-ban kezdett saját webes blogot (Amőba). Orbán Viktor két évvel később vette át a kommunikáció ezt a formáját, igaz ő már egyből videóblogolásba kezdett, és heti rendszerességgel töltött fel új üzeneteket honlapjára. Talán éppen amerikai kampánytanácsadóinak köszönhetően, 2010 februárjában évértékelőjét már élőben közvetítette a világháló a Millenáris Parkból. Ez volt az első élő internetes közvetítés volt hazánkban. Az Ultrastream technológiának köszönhetően a nézők a közvetítés ablaka mellett elhelyezett Twitterfal révén azonnal kommentálhatták az elhangzottakat, illetve virtuális taps/fütty segítségével nyilváníthatták ki (nem)tetszésüket. Egyébként a Fidesz internetes térhódítását bizonyítja az is, hogy 2010-ben az világhálón keresztül mintegy 130 millió forintnyi kampánytámogatást sikerült a pártnak összegyűjtenie.

A 2010-es év választási versenyében a Fidesz mellett a többi párt is hangsúlyosabb szerepet szánt az internetnek, amelynek legfontosabb színtere immáron a közösségi háló volt (IWIW és a Facebook). Ma, két évvel később, végignézve a parlamenti pártok honlapjait, megállapítható, hogy mindegyikük igyekszik lépést tartani a korral, és ennek szellemében vonzó designnal, videó üzenetekkel, valamint képekkel próbálják meg felhívni magukra az érdeklődők figyelmét. Magyarország jelenleg első számú közösségi hálóján, a Facebookon valamennyi pártelnök rendelkezik saját oldallal, ahol a politikusok – tengerentúli kollégáik példáját követve – tartják a kapcsolatot szimpatizánsaikkal. A pártelnöki oldalak like-jainak száma arról tanúskodik, hogy közülük ez Orbán Viktornak sikerül a legjobban (136 ezer like), őt messze elmaradva, Vona Gábor (41 ezer like) és Gyurcsány Ferenc (mintegy 21 ezer like) követi, majd Mesterházy Attila (6700 like) és Schiffer András (5 ezer like) zárja a sort. Figyelemre méltó jelenség, hogy egy, a politikai pártoktól független civil kezdeményezés, a 2010 decemberében indított „Egymillióan a magyar sajtószabadságért” mozgalmat (Facebook közösség) immáron majdnem 100 ezren kedvelik, amely jól mutatja a proteszt szavazók „megfoghatóságát” a közösségi háló segítségével.

Mi várható?

A szélessávú internet, valamint az okostelefonok terjedésével várhatóan még inkább felértékelődik az világháló, ezen belül is a közösségi oldalak szerepe. Egyre több ember tartja a kapcsolatot barátaival, ismerőseivel a szociális hálózatok segítségével, amelyek így a mindennapi élet szerves részévé váltak. A webhasználat terjedése azonban nem csupán a hétköznapi felhasználók, hanem a cégek számára is egyre nélkülözhetetlenebb, hiszen ezen keresztül a fogyasztók széles körét képesek elérni termékeikről és szolgáltatásaikról szóló ajánlataikkal. Mivel a választási kampányok sem szólnak másról, mint, hogy a pártok és a politikusok saját programjaikat, imázsukat próbálják eladni a szavazóknak, így a politikai kommunikáció területén is elengedhetetlen eszközzé vált a web. Ugyan e téren (is) az Egyesült Államok jár az élen, részben nagyarányú internetes lefedettségének köszönhetően, de ez a trend a világ többi fejlett országában – köztük Magyarországon – is megfigyelhető. A politikai kommunikáció, a céges marketinghez hasonlóan, kénytelen lépést tartani a technikai fejlődéssel. Ebből következően a 2014-es választásokon hazánkban valószínűsíthetően az eddigieknél nagyobb hangsúly fog helyeződni az internetes kampányra, annál is inkább, mivel a fiatalabb generáció nálunk is leginkább már csak a világhálón keresztül érhető el.

 

 

 

 

 

 

 

1 Tovább

Eastwood és társai

Szijjártó Péter is ellátogatott az amerikai republikánusok (GOP) elnök-jelöltállító konvenciójára, minden bizonnyal kapcsolatépítés és tapasztalatszerzés céljából. A Fidesz tehát hasznosítani kívánja a most zajló elnökválasztási kampány tanulságait, így már most érdemes fokozott figyelemmel kísérni az USA-ban történteket. Nemkülönben majd azt is meg kell figyelni, átvesz-e a Fidesz, vagy valamelyik magyarországi párt valamilyen kampánytechnikát az amerikaiaktól? És most így első körben, mit tapasztalhatott Szijjártó a republikánusok jelölőgyűlésén, és azon kívül ?

Azt biztosan, hogy a 2008-as kampányhoz képest is tovább nőtt a közösségi média szerepe, nagy szerepet kapott a Youtube mellett a Twitter, amelynek használói azonnal lecsaptak egy-két mondatos bejegyzésükkel az aktuális eseményekre. Azt is, hogy az amerikai kampány bevett eszköze nem csak a negatív kampány, hanem annak olykor kifejezetten személyeskedő jellege (bár ezt az internetnek hála, már Magyarországon is meg lehet figyelni, ehhez nem kell kimenni). A rövid TV-hirdetések nem kímélik a politikai ellenfeleket, és az erősen szembenálló hangnem jellemzi az országos véleményműsorok jelentős részét.

Ami pedig a republikánusok konvencióját illeti: a magyar kormánypárti politikus azt is megfigyelhette, milyen elképesztő nagyüzem zajlik a hatalmas teremben. Eldönthette, hogy a szónokok megfelelően éltek-e azzal a megnőtt médiafigyelemmel, amelyben a főbb szónokok részesültek: Paul Ryan alelnökjelölt, és Mitt Romney elnökjelölt. Romney beszédét az országos TV csatornák élőben közvetítették, így ezúttal kapott egy nagy lehetőséget, hogy meggyőzze az amerikaiakat, ő alkalmasabb e hatalmas ország vezetésére, mint a jelenlegi elnök, Barack Obama. Csakhogy, nem sokkal szereplése előtt váratlanul fellépett a világhírű színész és rendező Clint Eastwood is, aki olyat produkált, amitől sokaknak leesett az álla, és a konvenció végkicsengése így másként alakult, mint a fellépése nélkül. Sőt: az amerikai elnökválasztási kampány eddigi legérdekesebb eseményére került sor, amelyet még sokáig fognak emlegetni a politika iránt érdeklődők.

Eastwood ugyanis – a Romney kampánystáb szerint az utolsó pillanatban – úgy döntött, hogy a szónoki emelvénye mellé egy üres széket is behozat. Eastwood beszéde csakhamar bizarr fordulatot vett, ugyanis az üres székhez kezdett beszélni, amely Obama elnököt szimbolizálta. Eastwood gúnyos stílusban és leereszkedően „beszélt” Obamához, vagyis az üres székhez: amikor lenézett a székre, akkor Obama nevét, vagy cselekedetét kezdte emlegetni, mintegy mutatva, hogy ő fölötte áll Obamának. .. Eastwood abban is formabontó volt, hogy nem használt súgógépet, hanem előre megírt szöveg nélkül szónokolt, azaz rögtönzött. Egy rövid részlet a fellépéséből:

CLINT EASTWOOD ( az üres székhez beszélve)  : És azt gondoltam – igen, azt gondoltam –… nem hallgatok el, most én beszélek! (A közönség nevetésben tör ki) Mindegy is, mi most… mi most egy kicsit elcsevegünk erről a dologról. És engem érdekelne, érdekelne, hogy mindezen ígéretek… mit akarsz, mit mondjak meg Romneynak? Ezt nem mondhatom el neki. Ezt nem mondhatom el neki még neki sem, hogy ezt tegye. (Taps) Te megőrültél, neked teljesen elment az eszed. (Taps)

A delegátusok jó része olyan lelkesedésben tört ki, hogy zengtek a hatalmas falak. Csakhogy a szemtelen kamerák (pontosabban azok a szemtelen újságírók, akik arra irányították a kamerákat)   azt is megmutatták, hogy az alelnök-jelölt mosolya nem volt teljesen őszinte. És Ryan egy ízben az órájára nézett. Eastwood ugyanis fütyült az időbeosztásra – a kiszabott 5 perc helyett dupla annyit szerepelt. Méghozzá főműsoridőben.

És itt volt a nagy bökkenő, ugyanis később több kommentátor nem teljesen alaptalanul állapította meg, hogy Eastwood a maga eléggé sajátos fellépésével elvitte a showt. Holott a konvenció, és a kampánycsapat egyik fő célkitűzése az volt, hogy a konvenció végére minél több választó higgye el, hogy Romney egyáltalán nem egy merev, érzelemmentes, rideg  személyiség, hanem nagyon is melegszívű, és családszerető ember. Felesége korábban elmondott beszéde is ezt a kampányüzenetet volt hivatva közvetíteni a választóknak, és Romney beszédében nagyobb teret szentelt családja magasztalásának, mint 5 pontos elnöki tervének. A média (főleg, a liberálisabb fele)  azonban Eastwood fellépését tartotta érdekesebbnek (kár tagadni, az is volt), így azzal legalább olyan terjedelemmel foglalkozott a konvenció után, mint Romney beszédével.

Nekünk, magyaroknak azonban más tanulsága is van még a konvenciónak: a Fidesz nem véletlenül tartja a republikánusokkal a kapcsolatot. Ezen a napokig tartó összejövetelen is kiderült, hogy a GOP, hasonlóan a Fideszhez, fontosnak tartja a hazafiságot, a családok, és a vallás tiszteletét, a vállalkozások támogatását. Van azonban egy-két  fontos pont, amelyben éles felfogásbeli különbségek vannak, és ez is jól kijött a konvención elhangzott beszédekből: a republikánusok (különösen a Tea Party) határozottan elutasítják az állam (szövetségi állam) szerintük egyre fokozódó, és az amerikaiak szabadságát fenyegető szerepét. Az Orbán-kormány ellenben a központosítást, és az állam szerepének erőteljes kiterjesztését tartja kívánatosnak. A jogállamiságot, az egyén és a vállalkozások szabadságát, a fékek és ellensúlyok tiszteletét a republikánusok fontosnak tartják (már csak a szövetségi állam túlhatalma elleni védekezés miatt is). Egy Romney-adminisztráció sem lenne teljesen közömbös a magyarországi fejlemények iránt, amennyiben mindennek komoly veszélyeztetését vélné felfedezni. Ez is egy megfontolandó tanulság mind Szijjártó, mind más magyar politikus számára. Már csak azért is, mert Kína látványos előretörése ellenére az USA továbbra is a világ egyik vezető hatalma marad a következő négy évben, akár Romney lesz majd az elnök, akár továbbra is Obama.

 

1 Tovább
12
»

Méltányosság-blog

blogavatar

A blogon a Méltányosság Politikaelemző Központ elemzőinek bejegyzései olvashatók.

Utolsó kommentek